مقالات

اسپرسوساز چیست؟

اسپرسوساز چیست؟

پس از گذر از دوران دم آوری قهوه به شکل عثمانی و یا عربی همچنین یونانی دم آوری قهوه بصورت تحت فشار آغاز شد.

ابتدا دم آوری قهوه بشکل اسپرسو در اسپرسوساز هائی انجام می شد. که نیری فشار لازم جهت گذر آب جوش از بافت پودر اسپرسو توسط بخار داخل دیگ های آب جوش (بویلر) تامین می شد. مدتی بعد و با پیشرفت صنعت و تولید موتور های الکتریکی کوچک و ساخت پمپ های متفاوت و نوین بشکل امروزی صنعتگران بر آن شدند که نیروی محرکه فشار دستگاههای اسپرسوساز را از پمپهای برقی تامین نمایند.

اسپرسوساز هایی که امروزه در تمام نقاط جهان بصورت رایج مشغول به دم آوری قهوه بصورت تحت فشار هستند. از یک پمپ و بویلر بصورت مجزا بهره میبرند.

 

انواع اسپرسوساز ها:

 

۱ – اسپرسوساز های صنعتی:

در حال آماده سازی متن کامل اسپرسوساز های صنعتی هستیم…

 

۲ – اسپرسوساز های خانگی:

A – اسپرسوساز های خانگی که فاقد پمپ هستند:

این اسپرسوساز ها که نمونه مشابه صنعتی نیز دارند (مثل la pavoni) فاقد پمپ میباشند و برای تامین نیروی محرکه ی فشار جهت عصاره گیری، از فشار بخار ایجاد شده در بویلر استفاده میکنند.

ضعف بزرگ این شکل عصاره گیری که همانند عصاره گیری در موکاپات میباشد این است که فشار آب جوش در ابتدای عصاره گیری و انتهای عصاره گیری باهم برابر نیست و عموما یک عصاره ی یک دست و یکنواخت حاصل نمیشود.

نمونه های معروف این گروه: دلونگی EC9

خواهشمندم هیچوقت نمونه های مشابه این گروه را استفاده نکنید محصولات این گروه سال ها پیش منسوخ شده اند.

B – اسپرسوساز های خانگی سه دکمه:

این اسپرسوساز ها به دلیل دارا بودن پمپ و قیمت بسیار اقتصادی پرفروش ترین طبقه ی اسپرسوساز های خانگی میباشند.

همه ی انواع این طبقه از اسپرسوساز ها دارای یک شاور و پرتافیلتر برای خروج اسپرسو همچنین یک نازل بخار (استیم وند‌ steam wand) میباشند.

به واسطه ی داشتن عصاره ی اسپرسو و توانایی بالای نازل بخار میتوان نوشیدنی هایی نظیر اسپرسو و کاپوچینو و لاته ماکیاتو و آمریکانو و … را به راحتی و با دانش ابتدایی از علم باریستای خانگی که در ورکشاپ های آموزش باریستای خانگی ننجون آموزش داده میشود سرو نمود.

این اسپرسوساز ها به صورت عمومی سالی دو بار نیاز به رسوب زدایی و سرویس دارند.

نمونه های معروف این گروه: دلونگی 685، دلونگی 311، دلونگی 351

C – اسپرسوساز های مخزن شیر دار (بدون آسیاب):

این اسپرسوساز ها به دلیل دارا بودن پمپ و قیمت بسیار اقتصادی، پرفروش ترین طبقه ی اسپرسوساز های خانگی میباشند.

همه ی انواع این طبقه از اسپرسوساز ها دارای یک شاور و پرتافیلتر برای خروج اسپرسو همچنین یک مخزن شیر میباشند.

به واسته ی داشتن عصاره ی اسپرسو و توانایی بالای مخزن شیر میتوان نوشیدنی هایی نظیر اسپرسو به صورت دستی و کاپوچینو و لاته را به صورت اتومات سرو نمود.

این اسپرسوساز ها به صورت عمومی سالی دو بار نیاز به رسوب زدایی و سرویس دارند.

نمونه های معروف این گروه: دلونگی 850، دلونگی 860، سیلور کرست 1470

D – اسپرسوساز های نیمه صنعتی:

اسپرسوساز های نیمه صنعتی همانطور که از اسمشان پیداست ظاهری صنعتی تر و بزرگتر از اسپرسوساز های گروه خانگی دارند،

سایز پرتافلتر آنها ۵۳ و یا ۵۸ میباشد.

نازل بخار بلند تر و فاقد غلاف دارند. بویلر قویتر باعث شده بخار بیشتری حاصل شود.

اسپرسوساز های نیمه صنعتی اغلب دارای شیر برگشت آب به سینی چکه گیر هستند. داشتن شیر برگشت آب باعث تخلیه فشار اضافی بالای پرتافیلتر میشود.

رسوب زدایی و سرویس این اسپرسوساز ها بهتر است سالی سه بار انجام شود.

این گروه از اسپرسوساز ها علاوه بر رسوب زدایی بک واش یا بک فلاش نیز میشوند.

نمونه های معروف این گروه:

E – اسپرسوساز های نیمه اتومات (آسیاب سرخود):

این گروه اسپرسوساز اغلب دارای آسیاب قهوه در بالای اسپرسوساز میباشند.

در این خانواده از اسپرسوساز ها با وجود آسیاب سرخود دستگاه کماکان فرایند نیدلینگ، لولر و تمپ کردن و عصاره گیری به صورت دستی انجام میشود، مزیت این مسئله اعمال سلیقه شخصی باریستای خانگی میباشد.

در این شکل اسپرسوساز ها به راحتی میتوان ستینگ آسیاب و اسپرسوساز را انجام داد معمولا کیفیت آسیاب متناسب با کیفیت اسپرسوساز ساخته میشود که این مسئله دغدغه ی بسیای از خریداران آسیاب قهوه است.

سایز عمومی بسکت های این گروه اسپرسوساز ۵۳ و ۵۸ میباشد. رسوب زدایی و سرویس ۳ بار در سال توصیه میشود همچنین اغلب اسپرسوساز های این خانواده شیر برگشت آب به سینی چکه گیر دارند و فرایند بک واش یا بک فلاش برای آنها الزامی است.

نمونه های معروف این گروه: دلونگی ۹۸۶۵ و دلونگی ۹۶۶۵ و دلونگی ۹۳۳۵ و برویل ۸۷۰ و برویل ۸۷۸ و برویل ۸۸۰ و ساچی ۷۰۶۳ میباشند.

F – اسپرسوساز های (bean to cup) اتومات گروه ۱(نازل بخار):

اسپرسوساز های بین تو کاپ یا همان اتومات گروه اول میتوانند مسئولیت آسیاب کردن دانه های قهوه ی شما و نیدلینگ، لول کردن، تمپ و عصاره گیری، تخلیه ی تفاله ی قهوه به ناک باکس و شست و شوی پرتافیلتر همچنین خاموش کردن اتومات دستگاه اسپرسوساز شما را بر عهده بگیرند.

در این گروه اسپرسوساز ها هدر رفت پودر اسپرسو به کمترین میزان ممکن تقلیل میابد.

رسوب زدایی در این گروه با هشدار رسوب از طرف اسپرسوساز آغاز میشود و به صورت اتومات انجام میشود.

این گروه دارای نازل بخار میباشند که توسط آن و اسپرسوی عصاره گیری شده توسط دستگاه میتوان به راحتی اسپرسو را به صورت اتومات و کاپوچینو، لاته، ماکیاتو، آمریکانو و دیگر رسپی ها را به صورت دستی سرو کرد.

نمونه های معروف این گروه: دلونگی مگنیفیکا 290.22، دلونگی مگنیفیکا 21.118 و فیلیپس 2220

G – اسپرسوساز های(bean to cup) اتومات گروه ۲(مخزن شیر):

اسپرسوساز های بین تو کاپ یا همان اتومات گروه دوم میتوانند مسئولیت آسیاب کردن دانه های قهوه ی شما و نیدلینگ، لول کردن، تمپ و عصاره گیری، تخلیه ی تفاله ی قهوه به ناک باکس و شست و شوی پرتافیلتر همچنین خاموش کردن اتومات دستگاه اسپرسوساز شما را بر عهده بگیرند.

در این گروه اسپرسوساز هدر رفت پودر اسپرسو و شیر در رسپی هایی نظیر کاپوچینو و لاته به کمترین میزان ممکن تقلیل میابد.

رسوب زدایی در این گروه با هشدار رسوب از طرف اسپرسوساز آغاز میشود و به صورت اتومات انجام میشود.

این گروه دارای مخزن شیر میباشند و توسط این مخزن شیر و اسپرسوی عصاره گیری شده توسط دستگاه میتوان به راحتی اسپرسو، کاپوچینو، لاته، ماکیاتو، آمریکانو و دیگر رسپی ها را به صورت اتومات سرو کرد.

نمونه های معروف این گروه: دلونگی کاپوچینو 23.460، فیلیپس 5443، فیلیپس 4346، سِوِرین، دلونگی 350.55، دلونگی 370.95، دلونگی 420.80، دلونگی پریمادونا سُل 610.74 soul

H – اسپرسوساز های(bean to cup) اتومات گروه ۳(نازل بخار + مخزن شیر):

اسپرسوساز های بین تو کاپ یا همان اتومات گروه سوم میتوانند مسئولیت آسیاب کردن دانه های قهوه ی شما و نیدلینگ، لول کردن، تمپ و عصاره گیری، تخلیه ی تفاله ی قهوه به ناک باکس و شست و شوی پرتافیلتر همچنین خاموش کردن اتومات دستگاه اسپرسوساز شما را بر عهده بگیرند.

در این گروه اسپرسوساز هدر رفت پودر اسپرسو و شیر در رسپی هایی نظیر کاپوچینو و لاته به کمترین میزان ممکن تقلیل میابد.

رسوب زدایی در این گروه با هشدار رسوب از طرف اسپرسوساز آغاز میشود و به صورت اتومات انجام میشود.

این گروه دارای مخزن شیر میباشند و توسط این مخزن شیر و اسپرسوی عصاره گیری شده توسط دستگاه میتوان به راحتی اسپرسو، کاپوچینو، لاته، ماکیاتو، آمریکانو و دیگر رسپی ها را به صورت اتومات سرو کرد.

از ویژگی های منحصر به فرد این گروه داشتن نازل بخار است.

درست در زمانی که شما نیاز به یک هات چاکلت غلیظ و یا لاته ماسالای داغ ننجون دارید میتوانید مخزن شیر را از جای خود در آورده و نازل بخار را جایگزین آن نمایید.

سطر بالا ضعف بزرگ گروه اسپرسوساز های بین تو کاپ گروه قبلی (گروه G) است که در این گروه با نازل بخار اضافی در کنار مخزن شیر حل شده است.

نمونه های معروف این گروه: دلونگی 45.760

I – اسپرسوساز های(bean to cup) اتومات گروه ۴(نازل بخار + مخزن شیر +‌ مخزن پودر + وای فای):

اسپرسوساز های بین تو کاپ یا همان اتومات گروه چهارم میتوانند مسئولیت آسیاب کردن دانه های قهوه ی شما و نیدلینگ، لول کردن، تمپ و عصاره گیری، تخلیه ی تفاله ی قهوه به ناک باکس و شست و شوی پرتافیلتر همچنین خاموش کردن اتومات دستگاه اسپرسوساز شما را بر عهده بگیرند.

در این گروه اسپرسوساز هدر رفت پودر اسپرسو و شیر در رسپی هایی نظیر کاپوچینو و لاته به کمترین میزان ممکن تقلیل میابد.

رسوب زدایی در این گروه با هشدار رسوب از طرف اسپرسوساز آغاز میشود و به صورت اتومات انجام میشود.

این گروه دارای مخزن شیر میباشند و توسط این مخزن شیر و اسپرسوی عصاره گیری شده توسط دستگاه میتوان به راحتی اسپرسو، کاپوچینو، لاته، ماکیاتو، آمریکانو، هات چاکلت، لاته ماسالا و دیگر رسپی ها را به صورت اتومات سرو کرد.

درست در زمانی که شما نیاز به یک هات چاکلت غلیظ و یا لاته ماسالای داغ دارید میتوانید مخزن شیر را از جای خود در آورده و مخزن پودر را جایگزین آن نمایید.

در مخزن پودر یک همزن مکانیکی وجود دارد که به راحتی میتواند مقادیر قابل توجهی از بستنی و پودر و مایعات را مخلوط نموده و همچنین به واسطه ی ظرف کیوب های یخ مربوط به خود دستگاه اقدام سرو اکثر رسپی های آیس نمود.

ظهر یک روز گرم آیس لاته، آیس کاپوچینو، آیس چاکلت ارزش این دستگاه ها را دو چندان میکند.

غالب دستگاه های این گروه از وای فای پشتیبانی میکنند و لذت استفاده از فضای دیجیتال را به لذت نوشیدن این رسپی ها اضافه میکنند.

نمونه های معروف این گروه: دلونگی پریمادونا 650.85، دلونگی مائستوسا maestosa 960.75

۳ – اسپرسوساز با پد قهوه:

این اسپرسوساز ها بجای دانه قهوه یا پودر اسپرسو از پد قهوه استفاده می کنند متاسفانه بدلیل عدم توانایی نگهداری عطر قهوه در پودر داخل پد قهوه به سبب ساختار سلولوزی آن استفاده از ان در مصرف کنندگان خانگی زمان زیادی پایدار نبود به همین جهت از توضیح بیشتر خوداری مینماییم.

 

4 –اسپرسوساز های کپسولی:

در مورد این اسپرسوساز های به زودی مطلب کاملی آماده خواهیم کرد.

نمونه های معروف این گروه:

انواع نسپرسوساز ها، انواع دولچه گوستو ها، انواع ورتو ها

اسپرسوساز کپسولی:

پس از شکست نسبی مصرف پد قهوه در یوزر خانگی شرکت معتبر نستله اقدام به پک نمودن پودر اسپرسو در کپسول هایی با غلاف آلمینیومی نمود. در این کپسول ها که با نام نسپرسو به بازار عرضه شد.

پودر اسپرسو دوام بسیار بالایی به لحاظ کیفیت دارد. همچنین استفاده از دستگاههای اسپرسوساز کپسولی نسپرسو به سبب سهولت در استفاده و کیفیت بالای عصاره گیری بسیار مورد استقبال قرار گرفت. تنوع بیشماری از این اسپرسوساز ها وارد بازار شد که به همراه خود مدل های زیادی از سرو را به ارمغان آورد.

همچنین اکسسوری های نسپرسو سهم بازار خود را پیدا کرد.

اسپرسوساز های کپسولی موجود در سایت ننجون:

 

5 –اسپرسو سازهای دستی(مسافرتی):

بدلیل تقاضای مخاطبین جهت استفاده از پودر اسپرسوی شخصی خود و همچنین جهت در دسترس بودن یک اسپرسوی داغ در همه جا و به صورت همراه اسپرسوساز های دستی به بازار عرضه شد.

این اسپرسوساز ها برای سرو یک قهوه تحت فشار نیاز به نیروی برق ندارند و فقط با قدری پودر اسپرسو و یک شات اب جوش میتوانند اسپرسوی داغ و خوش طعمی به شما ارائه دهند.

اسپرسوساز های دستی نیروی محرکه پمپ خود را از پمپ دستی آن تامین می کنند.

اسپرسوساز های دستی موجود در سایت ننجون:

6-اسپرسو ساز صنعتی:

همانطور که از اسم این اسپرسوساز ها پیداست شکل ظاهری صنعتی و هد گروپ های متعدد سایز 58 و ظاهر تمام فلزی آن باعث این نام گذاری شده است بیشتر اتصالات داخلی این اسپرسوساز ها بصورت لوله های فلزی می باشند.

از شیر های برقی متعدد استفاده شده است. یک یا دو نازل بخار بسیار قوی و یک نازل آب جوش دارند. صفحه گرم کن فنجان های سرو در بالا بخوبی داغ می باشد. به آب شهری وصل می شوند خروجی فاضلاب دارند معمولا از یک یا چند برد بسیار حرفه ای جهت برنامه ریزی های اتومات بهره می برند.

مهمترین وجه تمایزشان با اسپرسوساز های دیگر تعدد بویلرهای آب جوش و یا بخار آب می باشد.

با تشکر از کیفیت بالای برند های معروف و معتبر اسپرسوساز های برویل، سیج، دلونگی، سورین، فیلیپس، چیبو و …

 

دیدگاهتان را بنویسید